VARNING!

15.12.2017 09:33

Vill rikta en varning till alla föräldrar som har enskild vårdnad! Den informationen jag fick var att alla register skulle uppdateras automatiskt och att jag inte behövde göra något. Detta är helt felaktigt! På banker måste man själv se till att det ändras, annars står den andre föräldern automatiskt kvar som vårdnadshavare och kan ta barnens pengar.

Detta har hänt oss, barnens pappa har gett oss en "fin"julklapp och tagit alla barnens pengar! Hur kan man sjunka så lågt? Alla de pengar som vi sparat för att barnen skulle ha ett bra startkapital den dag de flyttar hemifrån är borta, jag kan inte ge dem ett dugg av detta. Jag klandrar mig själv och den ångest för att jag inte kollade även detta är stor.

Som förälder/vårdnadshavare får man inte ta ut barnens pengar för egen räkning, det står att läsa i föräldrabalken, det är straffbart och kan föranleda skadestånd. För vår del och även i liknande fall kan man tänka, varför rånar man barnens konton, jo för att man är i ekonomisk kris och då har barnen ingen möjlighet att stämma föräldern och kan inte heller få tillbaka sina pengar.

Jag är så besviken på mig själv, jag som kollat allting annat, VARFÖR??? Jag är så arg på X att jag skulle kunna...

X går det bara utför med, snart bostadslös, jagas av div skumma personer, hotas, mm. Jag är livrädd att skummisarna ska söka upp oss, ska börja se om man kan sudda ut spåren mellan mig/barnen och X. Namnbyte är aktuellt.

Just nu sitter jag mest i telefon för att försöka få någon rätsida på detta och se vad jag akn göra, polisen tar inte emot en anmälan för de anser att det är bankens fel och dem kan man inte polisanmäla. Banken anser att jag ska polisanmäla barnens pappa för det han gjort är straffbart. Kommit fram till att det inte är lönt att driva ett civilrättsligt mål, vi har mer att förlora än att vinna eftersom X inte har några pengar utan bara stora skulder. Mitt lilla, lilla hopp står till banken. Hur kan det vara så att en av de viktigste instanserna i vårt liv inte med automatik uppdaterar sådan viktig information, när alla anda instander får denna information? Vi lever på 2000 talet inte på 1950 talet!

Nu har jag avsagt mig all kontakt med X och ska barnen träffa honom måste någon annan ansvarsfull vuxen vara med. Barnen är ledsna, svikna och väldigt oroliga, de kräver mycket närhet och omsorg. Ska snart prata m socialtjänsten, det har kommit en ny orosanmälan gällande deras pappa, han är ju i väldigt dåligt skick och härom veckan trodde vi att han skulle avlida, men jag får ingen information och kan inte svarar på barnens frågor," kommer pappa att dö?" Smärtsamt. Hur som så skickade de en orosanmälan som de ska göra om patienten har barn under 18 år, så nu ska både barnen och jag dit. Har inte mycket förhoppning om att de kan stötta oss.

Tänk om man kunde sudda ut alla dumma människor!

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se