TRE

06.05.2014 10:56

Har haft ett meningslöst rehabmöte till. Det enda det för med sig är at jag är nervös innan och änu mer stressad och nerslagen efteråt, något konstruktivt har det aldrig lett till. Min arbetsgivare dök inte upp, det fick jag reda på dagen innan, så fokus var att få läkare och Försäkringskassa att förstå hur jag mår. Lyckades inte riktigt, de anser att det ALLRA viktigaste är att jag arbetar att arbetet gör mig gott av att vara i ett sammanhang, att känna mig behövd. Det är säkert rätt OM man orkar ta sig dit och gärna hem också och har ork kvar till det viktigaste i livet, sina barn.

Jag sitter bara och nickar, kommer mig inte för att säga något. Försäkringskassan föreslår att jag kanske kan joba ännu mer om jag får hjälp hemma... boendestöd rekommenderade hon... fast hon visste inte riktigt... När jag läser på om detta blir jag rejält irriterad och faktiskt kränkt. Boendestöd kan man få om man behöver stöd i det dagliga, inte vet hur man tvättar, inte kan planera sina inköp mm. Då hjälper de till att skriva lista, planera veckans matsedel, går med och stöttar då man handlar, talar om att man lägger alla vita kläder i en tvättmaskin, tvättmedel i det facket, sköljmedel där, i nästa maskin kan man ta mörka kläder... Herre gud! Ursäkta men jag har ett avancerat arbete som de anser att jag ska sköta också tror de att det är denna typ av hjälp jag behöver, de har fattat absolut INGET. Om jag arbetar så orkar jag inte handla, laga mat, det hjälper inte mig att det står någon och pekar vad jag ska göra om jag skulle ha någon hjälp så var det med inköp, att någon handlar till mig, någon som lagar min mat, någon som hjälper till med renovering av huset, städar... jag har ju inte ekonomi att betala det själv och är så trött efter arbetet att jag inte ens kan äta och knappt röra mig.

Nu längtar jag enormt till sommarledigheten och hoppas att den ska räcka för att få mig på benen. Vet inte hur jag ska klara av denna månad för det är aktiviteter som jag inte kan säga nej till, varje helg, ofta båda dagarna. Försöker att inte tänka på det, utan får ta det när det kommer, i annat fall hade jag blivit jätte stressad.

Barnen var en stund med sin pappa i helgen, blev några vilotimmar för mig, men så fort han ska köra bil med dem blir jag stressad och har svårt att koppla av, så var det i helgen men det gick bra och jag fick plockat och fixat i min egen takt, det är befriande, läkande att få tänka sina tankar ifred utan avbrott.

Har kommit i kontakt med en ny övning som kallas TRE och står för Tension and trauma Releasing Excercises

Några enkal övningar som går ut på att få kroppen att skaka. Lämpligt för dem med både stress/utmattningsproblematik och PTSD.  Sägs kunna hjälpa till med  ssssssstressstresshantering - släpper både gammal och ny stress. Ger en djup fysisk avslappning ända in till skelettnära muskler och får hindrande känslor, minnen och gamla trauman, att släppa djupt inne i kroppen och kan ge bättre sömn och smärtlindring.

Vid stress och spänning så drar kroppens muskler ihop sig och det kan vara svårt att hitta avslappning, eller att avslappning inte fungerar. Vi spänner kroppen omedvetet för att kunna vara klara att fly snabbt, en primitiv funktion. Men kroppen är också utrustad med ett skydd, när vi blir tillräckligt spända så börjar vi skaka, tänk när du är riktigt nervös eller orolig då kan vi börjar skaka för att skydda kroppen och på sikt slappna av. Det är denna mekanism man försöker nytttja vid TRE.

Upphovsmannen David Berceli ser kropp och psyke som en helhet, den ena inte kan existera utan det andra. En upplevelse som har satt spår i musklerna påverkar också psyket så att olika situationer blir jobbiga och svåra att hantera. Att prata om det vi har varit med om kan hjälpa en del, men inte alltid.

Det finns en ständigt pågående kemisk påverkan efter ett trauma, som kroppen behöver göra sig av med. När vi pratar om jobbiga händelser använder vi inte samma delar av hjärnan som lagrat våra minnen och där skyddsreflexer finns. Spänningarna kan enligt D Berceli bara lösas upp från samma centrum i hjärnan som de har uppkommit ifrån, det vill säga hjärnstammen. Hjärnstammen är det område som reglerar reflexer och kroppens jämvikt, utan vår medvetna inblandning. Här kommer skakningarna in.

Ju mer jag läser om detta, ju mer sunt låter det och min tro på helhet finns med. För knappt 100 år sedan hade man inom psykiatrin förfärliga behandlingsmetoder, bla. isbad, det ansågs göra patienterna lugnare. Ja, kan skakningar lugna så kan det säkert ha haft en effekt men TRE är betydligt behagligare än isbad!

 Trauma är i sig inte farligt, om kroppen kan göra sig av med det som lagrats. Vi kan utvecklas genom att komma över trauman. Men om spänningen sitter kvar oförlöst, så söker vi oss till liknande situationer omedvetet, för att försöka avsluta händelsen och bli av med de ämnen i kroppen som låser oss. Man skiljer mellan mjuka och hårda trauman, där mjuka är sådant som uppkommer flera gånger kanske misshandel. Medan hårda trauman är något man utsätts för en gång t.ex. ett rån. Hur man kommit fram till benämningarna vet jag inte, lät lite som ett hån när man varit utsatt för misshandel. Jag kan tänka mig att det kallas mjuka just för att det är flera stycken, upprepade och det inte går att skilja ut någon speciell händelse som uppkallat traumat, utan i stället en serie av trauman.

Övningarna man kan göra är behagliga och man skakar ca 15 minuter. Om man har problem med rygg eller hjärtproblem bör man kanske diskutera det med sin läkare. Om det känns obehagligt kan du lätt avsluta övningen/skakningarna genom att sträcka på dig eller rulla över på sidan, försök att slappna av och låt kroppen göra jobbet. Man kan skaka både kortare och längre tid än 15 minuter. Första gången rekommenderar jag att du avslutar efter ca 15 minuter om inte skakningarna slutar av sig själv. Har dock läst om endel som tycker att de uppnår något speciellt om de skakar mer än 15 minuter. Skakningarna kan vara allt från småryckningar till krftfullare ryckningar och att huvudet vrider sig från sida till sida. Jag var lite rädd för hur det skulle kännas om det var sådana skakningar som man tänker sig vid ett epileptiskt anfall men det var det inte alls och vetskapen att man kan avbryta när som känns bra.

1 Stå axelbrett med lätt böjda knän och gunga över mot höger sida i ca 15 sek, gunga sedan över till vänster och stanna i 15 sek. Detta för att sträcka ut fotlederna.

2. Stå på höger fot med stöd mot en vägg med höger hand och ta tag i vänster fot och böj vänter ben bakåt mot rumpan. Ställ dig på tå och sedan ner igen, repetera 15 gånger. Gör samma med vänster fot sedan.

3. Ställ dig brett isär med benen så att det sträcker på insidan. Böj dig framåt och stretcha mot mitten sedan mot höger under tre andetag, sedan åt vänster och sist bakåt så gott det går mellan benen.

4. Ställ dig upp, lägg händerna mot korsryggen så att  fingrarna  pekar neråt, böj dig lätt bakåt och titta uppåt taket under tre andetag, titta sedan åt höger resp vänster under tre andetag.

5. Sätt dig mot en vägg, sjunk ner som om du sitter på en stol. Var noga med att du har fotlederna framför knäna så att du inte belastar knäna utan pressar fötterna mot golvet. Sitt så länge du kan tills att det bränner i musklerna, gå inte ner för långt. Flytta upp lite så att det blir lättare efter ett tag. Fortsätt tills du skakar i benen.

6. Ställ dig upp och strecha med lätt böjda ben framåtlutad, benen skakar ännu mer.

7. Lägg dig på golvet med något mjukt under kroppen, t.ex en yogamatta eller annan mjuk matta. Sätt fötterna mot varandra låt knäna falla mot golvet. Lyft rumpan från golvet under någon minut, spänn rumpan och magmusklerna.
Ligg sedan med fötterna mot varandra och slappna av mot golvet någon minut. Lyft sedan knäna mot varandra lite i taget ca 5 cm åt gången, ha fötterna ihop, benen börjar skaka ännu mer, lyft lite till. Till slut kommer benen att skaka av sig själva, kanske rumpan med. Sätt då fotsulorna mot golvet och låt knäna vara isär från varandra. Benen kommer nu att skaka, höften, ryggen och ibland hela kroppen helt enligt ditt unika mönster. Blir det obehagligt, sträck på benen  och rulla över på sidan. Du kan komma att reagera på många olika vis för du är unik.

Det kan vara svårt att slappna av och låta skakningarna ta över om du har svårt att få till skakningar i överkroppen prova att lätt skaka på axlarna. Efter tre dagar med TRE kan jag uppleva att jag är aningen piggare, betydligt mindre ont i en axel och armbåge, sover bättre. Sedan är det svårt att veta vad som är en slump och vad som är riktig effekt, men jag ska absolut fortsätta! Eftersom jag blir piggare så rekommenderar jag er att inte göra detta för sent på dagen, prova er fram och se hur just ni reagerar, bra om man har mycket egentid den dag man först provar, eftersom man inte vet hur man reagerar.

 

 

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se