Minnet

10.06.2013 20:21

När minnet är begränsat så tar det otroligt mycket på krafterna. Jag går för att hämta en sak och när jag kommer fram vet jag inte vad jag skulle hämta, går tillbaka, kommer KANSKE på vad det var, ja så kan jag hålla på ett tag...

När man känner att man inte kan sortera i kunskap som man vet att man har, när man tappar ord, ja då är det lätt att anstränga sig än mer. Vet inte vilket som är bäst, att anstränga sig, trigga hjärnan med att läsa, att försöka minnas vad man ska handla och kolla inköpslisten efteråt för att kunna komplettera. Eller sliter det på en trött hjärna? Frågade psykologen om detta för en tid sedan, hoppas få klarhet i detta under veckan. De som är äldre och håller på att utveckla en demens ska trigga sina hjärnor för att hålla minnet vid liv, men det har kanske motsatt effekt för mig  och andra med utmattningstillstånd???

Jag har alltid triggat och försökt, men nu ska jag nog försöka prova andra linjen, vila hjärnan. Mindfulness är effektiv för att få hjärnan in i vila.

För någon vecka sedan mådde jag bättre och då fungerade minnet också bättre så jag vet att jag kan, bara förutsättningarna är de rätta!

Härom dagen kom ett av barnen och sa att det gick hem till en kompis M, jag sa jag, när jag sedan skulle hämta hem mitt barn så var det inte hos M, provade med B och E, fann till slut barnet hos S. "Men mamma jag sa ju att jag gick till S" "Sa du inte M?" undrar jag, "jo, först var jag hos M men de var inte hemma, sen kom jag hem och sa att jag gick till S, minns du inte det mamma, du svarde ju ja!" Jo efteråt mindes jag...

Omgivningen har svårt att förstå mitt dåliga minne, jag försöker dölja det och undviker situationer där jag kan avslöja mig, det tar också på krafterna...

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se