Konfirmation

13.07.2013 20:57

Då har barnen och jag hunnit vara iväg på vår lilla resa, skönt med miljöombyte och lite lyx. De sista dagarna har varit fulla av förberedelser inför sonens konfirmation som varit idag.

Viss hjälpa skulle barnens pappa bistå med men i stället stängde han av telefonen, svarade inte på samtal, sms, mejl... okontaktbar när han skulle varit är för att hjälpa till... jag är fortfarande skadad i rygg och nacke och kan inte lyfta, viss begränsning i rörlighet men smärtan är mycket lindrigare. Även i morse när han skulle komma tidigt för att hjälpa till var det samma visa, avstängd mobil... kom ett par timmar senare än vi bestämt. Nu har jag bestämt mig för att han i fortsättningen inte behöver hjälpa till, utan betala desto mer, det kan han ju...

Konfirmationen var vacker och festen blev fin, tur med vädret hade vi också, alla satt ute och njöt av en fin svensk sommar dag! När vi kom hem och jag fixade med maten så hade jag bett x att fixa till bålen, vet inte vad som hände men han verkade helt förvirrad, fick ta en god väns man till hjälp i stället. Därefter gick x omkring, förvirrat och slog sig på knäna och klappade händerna och sa, ja nu sätter vi igång... ??? Innan vi åkte iväg till konfirmationen fix X i uppdrag att ta in isen och lägga den i kökets frys, när vi kom hem letade jag som en galning, ingen is. När jag efter en stund hittade X så visade det sig att han lagt isen i kylen (vanlig plats att förvara den på...) och den var naturligtvis smält. Undrar hur denna människa kan ha ett välbetalt och ansvarsfullt arbete när man inte ens vet vart isen ska förvaras!

Maten blev bra om än att jag sparat in på flera moment, orken och nacken räckte inte till till mina ambitioner, här var vackert dukat och mycket blommor.

Vid flera tillfällen var X borta, förstår inte hur han lyckas försvinna så i ett litet hus och vara borta 30 minuter ca varje gång, undrar vad han gör (han är inte på toa!).

Sonen fick fina presenter, från början hade vi tänkt att gå tillsammans och köpa en present men eftersom X inte engagerade sig så köpte jag själv så fick han fixa något själv, visserligen fick han tips från mig, för att det skulle bli något sonen ville ha. Sonen är mycket nöjd med sin dag.

Härom dagen hade vi en intressant existentiell diskussion om gud, det är en klok, väldistanserad och väldigt kunnig son jag har, mamma är så stolt! :)

Ibland blir man bara in i själen lycklig, min nygamla väninna kom förbi i går med en stor vacker bukett blommor och ett fint kort med en uppmaning om att njuta av dagen idag, det har jag och fällt en tår över vår vänskap. Tänk vad jag tankat styrka ur denna bukett!

Nu har jag städat undan det värsta, mycket återstår men här ser fint ut igen, presentbordet får stå kvar någon dag till och jag ska snart sjunka ner i soffan, glad, nöjd och lycklig...

Härom dagen kom X och sa att han ville åka på semester med barnen, om jag ville fick jag följa med... vad hade jag för val? Tanken på att han skulle åka själv var förfärlig. Han betalar för barnen och jag för mig själv, en vecka i Turkiet, vi åker på tisdag, väldigt blandade känslor som tur är är vi så många att det är svårt att hitta en resa där alla kan bo i ett rum, så vi delar på oss och de största barnen får bo med honom.

Så nu blir det en vecka utan vanliga saker och det kan göra mig gott, å andra sidan vet jag inte hur det blir med hans drickande, kan kanske bli spännande. I morgon måste jag börja packa, vi som just packat upp...

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se