Kognitiva funktioner

15.06.2013 08:39

Kognition betyder tänkande och kognitiva funktioner är dess byggstenar som att ta in intryck, uppmärksamhet, att lära sig saker (kräver både arbetsminne och långtidsminne), komma ihåg (så att vi kan lagra), bearbeta information och lösa problem.

Kognition är inte detsamma som intelligens men vi använder våra kognitiva förmågor för att använda vår intelligens, så med dåliga kognitiva funktioner så påverkas intelligensen, under tiden besvären finns.

Kognitiva besvär kommer ofta ganska sent i ett utmattningstillstånd och det är det som kan dröja sig kvar under månader och ibland år efter att själva grundsjukdomen försvunnit. Även vid krisreaktioner, depressioner, bipolaritet och psykoser nedsätts de kognitiva funktionerna.

Vi har alla olika styrkor och svagheter som kan bero på arv, miljö, sjukdom, utbildning, kost, motion, missbruk, sjukdom mm.

Som bas har vi vår mentala energi (ork), motivation. ALla vet nog att det är svårare att lära sig något som man inte har intresse av och lättare att lära det som känns roligt och meningsfullt.

Nästa nivå handlar om intryck och samordning av dessa, hur vi kan sålla bort intryck vi inte har nytta av, eller så kan vi inte det och blir lätt störd.

Tredje nivån är koncentration och uppmärksamhet, här "väljer" vi vilka intryck som är viktiga för stunden. Koncentration kan beskrivas som förmågan att behålla uppmärksamheten under en tid, t.ex. då vi läser.

Fjärde nivån är minne och inlärning och detta bygger på uppmärksamheten och att man kan hålla fokus, i annat fall kan vi inte lagra det vi hört eller sett. Minne kan liknas vid en avkodning, vi läser av ett budskap och kodar in det i hjärnan där det bör lagras så att vi vid lämpligt tillfälle kan ta ut det och koda av det och använda informationen.

Sista nivårn utgörs av problemlösning och abstraktion. Att tänka logiskt och lösa avancerade problem, att vara kreativ och hitta flera olika lösningar på ett problem. Har ni tänkt på hur många situationer i ett vanligt vardagsliv ställer krav på dessa funktioner. Att vi ofta måste planera, genomföra, utv'ärdera det vi gör, tänk t.ex. på att laga mat, vis ka bestämma vad vi ska äta, inhandla det som behövs, ta fram, förbereda, kanske titta på ett recept, tillaga, smaka av, och duka och slutligen äta. Det är saker vi ofta gör utan att tänka man "bara fixar det", enkelt och inget vi oftast behöver lägga någon speciell tankeverksamhet vid, vi pratar, lyssnar på musik samtidigt och vi kanske varvar matlagningen med dukning och diskning... enkelt, ja om man inte har kognitiva besvär.

För då måste man tänka inför varje moment, en sak i taget. Med fyra barn och ett arbete som ställer stora krav på simultankapacitet har jag haft en god förmåga att göra flera saker samtidigt. Det går inte idag. Märkte dock att när jag kunde koppla bort arbetet så fungerade vardagen lite bättre, det blev aningen enklare och det krävdes mindre tänkande för enkla uppgifter och motståndet, berget som skulle bestigas innan t.ex. diskmaskinen skulle plockas ut, blev lägre.

I samband med långvarig stress är kroppen ständigt på högvarv och man är i akutberedskap hela tiden. Hela kroppen och våra hormoner försvagas och detta leder till förändringar i hjärnans funktioner och därmed påverkas tänkandet. Speciellt en viss del av vår primitiva hjärna, amygdala, blir påverkad och tänkande och handling kan bli ganska primitivt, lite som det är hos tonåringar innan denna del av hjärnan blir vuxen. Det är svårt att ha överblick över vanliga problem, det är svårt att planera uppgifter och lösa problem, ska det göras tas det mycket energi.

Vissa läkemedel påverkar den kognitiva funktionerna, detta är ofta läkemedel som man använder vid olika typer av psykisk sjukdom, allt ifrån depression till psykoser.

Som sjuk upplever man en sak och står man bredvid som  anhöriga, vänner kolleger kan man uppleva något annat, så här kan olika problem upplevas...

Koncentrationsproblem upplevs av mig som att jag inte kan koncentrera mig, följa med i samtal och jag känner mig dum. Omgivningen kan uppleva det som om jag inte hör, eller är intresserad...

Problem med att komma igång med en aktivitet tar mycket tankeverksamhet och jag känner mig lat, omgivningen kan uppleva att jag inte har lust eller att jag är lat och trög.

Långsammare mentalt tempo att jag inte kan utföra en uppgift lika snabbt, effektivt och bra som i vanliga (friska) fall. Andra ser att jag är långsam och slö...

Det kan vara svårt för andra att förstå, för det syns inte utanpå och blir därmed ett dolt handikapp.

Jag har försökt att lösa det genom att ha så mycket lugn omkring mig som möjligt, en sak åt gången, planera noga och skriva upp vad som ska göras och när. Pauser borde jag nog bli bättre på... undviker stimuli, dessa orsakar yrsel och är säkert en varningssignal till mig för att hjärnan är så trött att den inte orkar ta in mer. Micro pauser då jag lägger mig och blundar lite lätt mindfulness och stänger ute omvärden. Rutiner är bra och fasta platser för saker skapar trygghet.

Pacing är en metod som ofta rekommenderas till dem med ME- kroniskt trötthetssyndrom och går i korthet ut på att man ska göra 50-75% av det man tror man klarar av, detta ska fungera som en basnivå, både dåliga och bra dagar. Resten av krafterna ska man spara. Risken är annars att man en bra dag tar ut sig och sedan blir man sämre, måste vila och så sluts cirkeln...

Depression påverkar också kognitionen och det finns en test man kan göra på nätet som heter MADRS, jag gjorde den igår och fick förvånansvärt höga poäng (22), enligt den ska jag ha en depression men jag känner mig inte "deppig". Ska göra om den idag, man ska titta på tre dagar och uppskatta sitt mående, nu har jag haft tre dagar som blivit bättre och bättre så kanske blir poängen lägre idag, men hur som så är det en varningssignal. Denna test använda av sjukvård och psykologer för att ställa diagnosen så det är en bra och välrenomerad test.

Saknar barnen men inser att jag är i behov av det totala lugnet som inte infaller när de är hemma. Städade både kök och badrum i går, var tom. ute och gick en bra runda, gjorde mig ett mysigt SPA, färgade håret som hade blivit lite väl solblekt i topparna, ansiktsmask, skrubbade kroppen, åt en enkel men god middag och slöade i soffan. Sov gott i natt, vaknade klockan 06, sex timmars sömn är lite lite, låg kvar och slumrade till en stund. Nu på morgonen har jag hunnit plocka ur diskmaskinen och putsa tre fönster, nu väntar en solig dag på mig, ska vara ute mycket!

Längtar tills imorgon då barnen kommer hem igen, hoppas jag kan hålla energinivån då också!

 

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se