Inte ensamstående utan ENASTÅENDE!

17.01.2016 11:20

Tänk vilket arbete alla ensamstående föräldrar gör, nu menar jag dem som har barnen den största delen av tiden. Att vara enastående förälder borde generera i  någon form av ekonomisk ersättning, typ barnbidraget men som ett föräldrabidrag.

När det händer något utöver det vanliga i en enastående familj, som vår, då ställs allt på sin spets, när man inte har någon att få hjälp av utan måste få allt på plats själv. Just nu mår barnen mycket dåligt pga allt som hänt, barn får ofta en fördröjd sorgereaktion och jag räcker verkligen inte till. Samtidigt lyser barnens pappa med sin frånvaro och brist på engagemang och förståelse. Dessutom ser han själv sjuk ut och har sökt en massa läkare men om jag får rätt information så förstår de inte alla hans symtom och de ser ingen koppling till missbruk, för mig är det solklart. Barnen är jätteoroliga att det är något allvarligt med honom.

Nu ska barnen gå på sorgbearbetning och det verkar bra, ska också se om vi kan få till några samtal, barnen och jag, om hur man ska hjälpa och stötta varandra i en familj och att alla behöver hjälpa till, det känns bra. Psykologen mycket förstående av hur hela livssituationen påverkar både barnen och mig. Har även kontaktat ett av barnens skola för att få lite hjälp med avlastning av onödiga uppgifter, ibland har barnen läxor som är helt onödiga. Detta barn känner stor stress och jag ser utmattningssymtom, vilket är oroande, jag hoppas att skolan kan ställa upp och avlasta lite. Eftersom det är ett tillfälligt (förhoppningsvis) problem, har man egentligen ingen rätt att kräva en anpassning men jag hoppas de är flexibla och tillmötesgående.

Jag själv mår väl sådär, har varit så mycket sista vecorna att jag knappt hunnit tänka på mig själv. Mådde jätte dåligt och kände att jag aldrig skulle klara detta, hittade några kartor med johannesört Neurokan, som jag började ta, samt hög dos av D vitamin, magnesium och zink. Det hjälpte ganska snabbt att vända läget till ok. Nu kan man inte köpa Neurokan i Sverige längre så jag har beställt något som heter Saframyl och är saffran i kombination med magnesium, B och D vitamin. Fungerar det inte får jag testa Johannesört i lägre dos, det finns att få tag på. Nackdelen med Johannesört är alla interaktioner (det krockar med alla andra läkemedel) annars mår jag väldigt bra då jag tar det. Det tog bara några timmar så kände jag mig betydligt lugnare, mer samlad.

Vi har ett fantastiskt vinterväder idag och jag ska ta mig ut på en långpromenad och få lite sol på mig!

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se