Fasad

13.08.2013 19:50

När man tittar på andra så verkar många så glada och positiva och lyckade, det är lätt att känna sig misslyckad. Jag får ofta höra vilken livsenergi jag har, hur jag sprider trygghet och glädje, stärker och stöttar andra, inspirerar...Många har trott att jag levt det perfekta livet. Ofta är det väl så att vi jämför vår egen insida med andras utsida och det blir helt fel. Det är lätt att klistra på ett leende, en fin fasad, är man dessutom utåtriktad, har lätt för att prata med andra så är det lätt att tro att den personen inte har några problem, kanske är det precis tvärt om!

Via facebook har jag fått "kontakt" med en gammal barndomskompis. Vi bor inte långt ifrån varandra, det var hon som "hittade" mig, vi har inte setts på 30-35 år. Hon är gift och har barn, lite äldre än mig, bor i hus, har bra arbete... ofta läser man i hennes uppdatering, eller i hennes mans, hur trevligt de har, äter ute var eller varannan kväll, fina bilder på drinkar mm. " I trevligt sällskap med fru/man", låter flärdfullt, "har svårt att förstå att semestern är slut så vi njuter ute idag med..."

Min första tanke är, o vad lyckliga de måste vara, härligt att ha råd att leva så, vad härligt med en man som uppskattar sin fru... Men sedan tänker jag; vad står dessa ständiga uppdateringar för, att dricka vin och drinkar varje dag kan absolut inte vara så bra, det kanske tom. finns ett missbruk... min fd man kunde också höja mig till skyarna..när det passade, i det vardagliga livet var det annorlunda. Undrar hur mycket som är en fasad.

Sitter och funderar på hur lyckliga andra EGENTLIGEN är och vad är det som gör en lycklig? För mig är lycka mycket att slippa problem, sjukdom, oro och annat som tar kraft, att få göra trevliga saker, möjlighet att fylla på med nya krafter, att det händer lite trevliga saker omkring en, att man har familj och vänner nära. En bra dag kan göra mig lycklig, men snart är oron där och gnager... tänk om... Vill bli fri, vill bli lycklig och ständigt ha ett positivt tänkande!!!!

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se