Ensam med alla tankar

10.06.2016 09:48

Sommarlov, härliga sommarlov! eller? Just nu vet jag inte hur jag ska orka en hel sommar med barnen utan möjlighet till egen tid. Eftersom barnens pappa har tagit sig ett återfall kan de inte vara själv med honom och jag har ingen annan som de kan vara hos en dag, eller två. Det kommer säkert att gå bra med barnen hemma hela sommaren, vi har lite småutflykter inplanerade och hoppas på fint väder men det är svårt att aktivera dem och jag vill inte att de sitter framför TV och dator hela sommaren men de vill vila och tycker att d evilar bäst så...

Var med X hos läkaren, det var ett tufft samtal, de räknar det inte som han tagit ett återfall eller som läkaren sa " För att ta ett återfall måste vi sett att du varit nykter och det kan vi inte se i proverna!" Proverna blev aldrig normala och då räknas man inte som nykter. En av de bästa sakerna med läkaren är att han ger möjlighet för mig att ge upp, att inte finnas där för X. han sa att ingen kan göra X nykter och att ingen anhörig orkar st kvar vid en missbrukares sida hur länge som helst. Även om jag vet så är det otroligt skönt att få höra det och att det är riktat mot X. X har ju en tendens att tycka att det är jag som är taskig... så typiskt missbrukaren att lägga över skuld och ansvar. Just nu har han inte mycket för att försöka skuldbelägga mig, jag svarar emot!

Jag går själv med mina tankar och funderingar och ibland känns det som om jag ska bli tokig. Går som tur är till en klok psykolog i en terapiform för trauma- EMDR. Otroligt krävande och en massa känslor blossar upp, de flesta gånger har jag mått ok efteråt, trött men det har gett sig på några dagar. Sist skulle vi försöka inplantera en positiv känsla av hopp i mig, det blev totalt galet, fick en riktigt kraftig ångest, jag som vanligtvis är förskonad från det, tårarna sprutade och jag mådde riktigt dåligt i en vecka. Försöker resonera att det var känslor som skulle ut. Egentligen behöver man mycket vila och ro när man går i EMDR, eftersom den är så krävande men det finns ju inte något lugnt i mitt liv.

Fick testa på en andningsövning som jag haft mycket nytta av och tänkte dela den med er, väldigt enkel! Andas in, andas ut, en liten paus, vila i pausen, kanske göra pausen längre, kanske vila mellan in och utandning också. I pausen mellan ut och inanadning har jag funnit mycket ro.

Vi har hunnit vara på en trevlig studentfest och jag har varit ute och ätit med mina kolleger, barnen var med på studentfesten men när jag var ute och åt var jag själv och det fungerade bra att barnen var hemma de timmarna. Hoppas jag kan använda mer av det i sommar så jag kan komma ut någon gång, känner mig inlåst. Trädgården bommar och det är svårt att välja vilka blommor jag ska plocka in...

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se