En "ledig" dag...

10.09.2015 09:46

... eller rättare sagt några lediga timmar fick jag. Skulle egentligen varit hos mamma men så ringde hon i gårkväll och sa att hon tyckte jag skulle ta pengarna de satt in på mitt konto och gå och köpa mig något jag ville ha. Jag blir alldeles gråtig och varm i hjärtat, jag har världens finaste mamma och snart har jag henne inte längre, det är så ofattabart smärtsamt. Mamma är just nu lite piggare och hon och jag har varit på en liten utflykt och tittat på/köpt blommor, det gick och mamma var så pigg och glad, nästan, nästan som förr. En hel del strapatser blev det, för att komma fram med rullstol är inte lätt, folk parkerar vagnar och står och pratar mitt i gångarna och hur kör man rullstol och plockar på sig varor samtidigt, en korg kunde mamma ha i knäet men en korg fylls snabbt med blommar! Lite fulla i skratt blev vi när vi kom ut till bilen, som stod snyggt på en handikapp plats med intyg och allt, men en annan bil hade trängt in sig i samma ruta som vi stod i, en liten liten bil men det gick ju inte att öppna dörren som mamma skulle in i ordentligt, det roliga var att det fanns gott om lediga p-platser men ägaren skulle väl parkera så nära ingången som möjligt, denna soliga höstdag! Fick ställa mamma i rullstolen vid sidan av och flytta bilen till en plats så jag kunde hjälpa henne in, det gick ju det med men hur tänker folk. En annan gång var vi på en bensinmack och mamma skulle in på toaletten, då har de ställt ställ med saker framför dörren, det är mycket man inte reflekterar över som frisk men som får en viktig betydelse när man är sjuk eller handikappad!

Ja, vad ska jag göra av mina lediga timmar? Ett besök hos kiropraktikern fick jag in, snabbt och lätt så slipper jag tränga in det en annan dag då det är fullt. Har lovat mig själv att göra regelbundna besök hos kiropraktikern så jag inte får akut ont, nu har jag lite småont och det knäpper i ryggen, då brukar det vara dax, är väldigt länge sedan sist, typ två år sedan så visst är det dax. För pengarna jag fick vet jag inte riktigt vad jag ska köpa, en fin vas som jag sett tror jag det blir oc det blir liksom ett minne också, sen kanske jag lyxar mig med något nytt att sätta på mig, antingen ett par stövlar, en mellankappa (varken varm eller tunn) eller något annat. Känns så lyxigt att jag blir ambivalent!

Bernens pappa missköter sig allt mer, nu är han varken nykter på fm, lunch, eftermiddag eller kväll. Trotts att jag alltid planerar med honom om han ska behöva göra något där han behöver köra t.e.x. hämta/lämna, köra till träning osv. Ibland erbjuder han sig själv att köra till träning med något av barnen men ändå fungerar det inte. De sista fyra gångerna har det inte alls fungerat, antingen kommer han inte, säger att han är sjuk eller så tar han taxi och hämtar med. Känns inte alls bra. Vill konfrontera honom så han får göra ett aktivt val, barnen- spriten, jag tror han skulle välja spriten! Om han skulle göra barnvalet så kanske han skulle vara dum mot dem eller skada dem och det är ju bara i tanken ännu värre än vad det är nu! Så avvaktar av rädsla att något ska hända barnen, nu är han åtminstone snäll mot barnen även om de blir lidande av att han inte håller det han lovat.

Tänk om man fick leva ett enkelt liv, utan svåra ställningstaganden, som Kenoreklamen när även rika har sina problem... undrar om jag skulle bli uttråkad? Nu rusar allt på i sådan fart att jag knappt hinner med, så har jag en kompis som måsta slå ihjäl sin tid... orättvist på båda hållen!

Bildresultat för kloka ord om sorg och saknad

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se