Arg

03.10.2013 12:31

Barnens pappa har mejlat och förklarat vad som gick fel, precis som om det ändrade något och han ansåg det positivt att alkolåset nu bevisat att det fungerade. Visst kan man vända på allt! Undrar bara hur många gånger tidigare som han kört påverkad. Inte hjälpte förklaringarna heller mot att jag fått ta nya reservkrafter för att fixa det han ställt till.

Mitt barn med dyslexi har varit på utvecklingssamtal, det var bra men datorn behöver användas mer. Läraren menade på att utan denna så var det ett funktionshinder. Barnet blev naturligtvis ledet (pappa var med på samtalet) och hemma fick jag ta hela smällen med ett gråtande barn som kände sig som ett mycket dåligt barn. Jag kämpar med att bygga upp, stärka självförtroendet, uppmuntra, kämpar i timmar varje dag med läxor och med ett endaste ord kan pedagogerna förstöra allt. Ibland undrar jag om de får sin behörighet på postorder, lite finkänslighet måste man väl ändå ha när man pratar med barn och de vet om att det är svårt för mitt barn att acceptera dyslexidiagnosen, då behöver man väl inte uttrycka sig så kränkende och nervärderande. Allt det positiva försvann i ett naffs och kvar var bara den dåliga känslan.

Jag skriver till BO (barn och elevombudsmannen) och får ett svar tillbaka som inte är ett svar. Just dessa INTEsvar blir jag galen på. Det är så på jobbet med, frågar jag så vill jag ha ett klart svar, inte svimmel, svammel. Inför det äldsta barnest gymnsieval så beslutade jag mig för att chatta med en vägledare, jätte bra tänkte jag, då kan jag få svar på våra funderingar... Men även här var det ett ICKE svar. Jag blev inte ett endaste dugg klokare av detta svar, försökte jag förtydliga så fick jag återigen ett ICKEsvar. Suck!

Barnen brukar se på SOS på liv och död, härom dagen var det ett fall där polisen skulle leta efter en försvunnen man. Det visade sig att han misshandlat kvinnan och sedan stuckit. Att höra intevjun med poliserna gjorde mig illa till mods. " ja, han har väl fått ångest (med beklagan i rösten) och vi kan befara det värsta..." man hittade mannen i sitt egna garage sovande ruset av sig. Han togs in på förhör men släpptes i brist på bevis... Således är inte kvinnans berättelse ett bevis, inte hennes blåslagna ansikte, vill de att man i en misshandelssituation ska be misshandlaren sluta, för att man ska spela in händelsen? Vidare intervjuas en polis som säger " jag kan inte förstå att man stannar i en sådan situation, då är det bättre att gå än att slå ( jo det är ju sant men misshandel handlar ju sällan om det), jag förstår inte heller hur kvinnan kan stanna". Det är ju lätt att säga, när de inte vet vilken makt misshandlaren ofta har, de vet inte vilket uselt socialt stöd det finns för dessa kvinnor. De vet inte vilken dålig hjälp det finns till dessa kvinnor, de tas ju inte ens på allvar!

Blir arg när jag läser att flera killar som våldtagit en 15 årig tjej på en fest blir friade för man kan inte bevisa att det förekommit våld... Blir arg när man läser om att flera små barn blivit sexuellt ofredade då de gått till skolan i Malmö, hur föräldrar uppmanas att följa sina barn. När ska man vara fredad? Vart är vårt samhälle på väg, vågar jag låta mina barn gå till skolan, vågar jag släppa iväg dem på en fest, ska de få åka in i samhället några mil bort för att gå på bio? Eller ska jag låsa in dem.

Det är förfärligt när personer, killar eller tjejer inte blir sedda och trodda, jag värnar om de svaga, de utsatta, de som andra inte ser.

Nu är det höst på riktigt, löven skiftar färg och faller av, det smäller i marken när kastanjerna mognar och faller ner, det är kyligt i luften men solen dröjer sig envist kvar för att ge lite värme. Har gjort ett vackert ljusfat med kastanjer och prydnadspumpor. I går var barnen och jag hos bonden här bredvid och köpte en JÄTTE pumpa, den väger säkert 20 kg, svår att bära, aldrig har vi haft en så stor pumpa, men det blir säkert en fin pumpagubbe av den och barnen har önskat pumpapaj, så det får jag väl fixa till så småningom, nu får pumpan pryda vid dörren hel och fin en tid. Har köpt nya höstblommor till krukorna, Hebe håler ibland fint hela vintern, sådant gör att jag mår lite bättre, har också plockat in en stor bukett av sommarens sista blommor...

 

Kontakt

Spillran av mitt forna jag alicealice@live.se